Co na topie w bankowości?
Wydarzenia minionego roku niewątpliwie wywarły wpływ na rodzaj systemów, którymi zainteresowane są instytucje finansowe. Atrakcyjne stały się systemy do rzetelnej oceny ryzyka, jak również narzędzia klasy workflow.
Potrzeba maksymalnego ograniczenia ryzyka transakcji kredytowych oraz ryzyka rynkowego zwiększa zainteresowanie produktami, które ten proces usprawnią. Są to przede wszystkim narzędzia do oceny klientów: scoring i rating, a także systemy wspierające zarządzanie procesami. Takie aplikacje porządkują procesy bankowe i kontrolują wykonywane czynności, a dzięki integracji z systemami bankowymi, zapewniają poprawność i bezpieczeństwo wprowadzanych danych.
Interesujące dla banków mogą być również narzędzia usprawniające pracę doradców, podnoszące jednocześnie standard obsługi klientów. Sprawdzić powinny się nie tylko doskonale funkcjonujące systemy klasy CRM, ale całe platformy komunikacyjne, dzięki którym pracownicy banku otrzymują zintegrowane środowisko pracy z dostępem do wszystkich informacji, prezentowanych w czytelny i klarowny sposób.
Postęp technologiczny, mobilność klientów banku i chęć bieżącej kontroli własnych finansów zmuszają dostawców rozwiązań IT do budowy coraz bardziej zaawansowanych systemów. Obecnie to Internet mobilny jest w czołówce listy usług, z których klienci chcą korzystać. Oczekują od dostawców przyjaznego, ergonomicznego i bezpiecznego narzędzia. Oferowane rozwiązania, tak jak np. Comarch Mobile Banking, powinny gwarantować klientom dostęp do salda, możliwość założenia lokaty i wysłania wcześniej definiowanego zlecenia. Swobodny dostęp do środków i możliwość składania zleceń w każdym miejscu i o dowolnej porze są szczególnie istotne dla klientów korporacyjnych, gdyż znacznie usprawniają prowadzenie biznesu. Bankowość mobilna to stosunkowa nowa gałąź usług na naszym rynku, która dopiero raczkuje. Badania wskazują jednak, że rysuje się przed nią ogromna przyszłość. Według badań Data Monitor, w 2009 roku było ponad miliard użytkowników telefonów komórkowych, którzy nie posiadali podstawowego konta bankowego! To ogromna liczba potencjalnych klientów mobilnej bankowości.
Poza rozwiązaniami dla bankowości internetowej i mobilnej sporym powodzeniem mogą cieszyć się rozwiązania klasy BPM (Business Process Management). Sprawna obsługa procesów ma istotny wpływ na działalność instytucji finansowej i stanowi o jej przewadze konkurencyjnej. Niezwykle ważna jest elastyczność, czyli możliwość łatwej i szybkiej modyfikacji procesów w zależności od zmieniających się warunków rynkowych, nowych dyrektyw, rosnącej konkurencji, itd. Systemy BPM, posiadające bogate możliwości konfiguracyjne, umożliwiają szybkie dostosowywanie polityki banku do aktualnych wymogów i zapewniają pełną integrację z jego środowiskiem informatycznym. Właśnie narzędzia BPM mogą stać się w najbliższej przyszłości hitem wśród rozwiązań dla sektora bankowego.
Nadesłał:
pawel.kozyra@comarch.pl
|